.::Yakın Planda Sadri Alışık: Şarkıların Ardındaki Hüzünlü Adam::..

      Sadri Alışık… Yüreğimizi telinden titreten sesin sahibi… Bir köşede unutulmuş, güzel gönüllü insanların sinemamızdaki yüzü… Bu çalışmayı hazırlamamın nedeni, kendisinin, sinemamızda belki de “en çok yakın planı çekilmiş aktörü” olmasıdır. Eğer o bir filmde yer alıyorsa bilmeliyiz ki, o filmde kıyısından köşesinden bir hüzün, bir şarkı, esip gelen içli bir şiir vardır… Onun canlandırdığı insanlar yaşar. Nefes alır. Akıllarıyla değil, gönülleri ile karar verirler. Kahrolsalar da, terk edilseler de, mutlu sona kavuşsalar da tek sorumlusu, yıkık dökük gönülleridir. Turist Ömer’le güldürürken de, Menekşe Gözler’le ağlatırken de, karşımızda hep o vardır. Şarkıların ardındaki, hüzünlü adamdır o…

Haldun Dormen
, Sürç-ü Lisan Ettikse Affola adlı anı kitabında şöyle bahseder Sadri Alışık’tan: Sürekli olarak, yabancı kökenli klasik tiyatro eserlerini oynadığımız günlerde, kuliste etrafa ateşli ateşli bir şeyler anlatırdı: “Bıktım artık yabancı asilzadeleri oynamaktan, “elbette efendim” demekten… Ben de taksici gibi “evet canım abim…” “eyvallah ablacığım” demek istiyorum. Bizim insanımızı oynamak istiyorum arkadaş…” İşte bu idealini gerçekleştirmiş, insanını yakından tanıyan bir oyuncu ile karşı karşıyayız sevgili okur. Bu karakterleri yaratmak, çok iyi bir gözlem ve üstün bir oyunculuk yeteneği gerektirir. Bu saydığımız tüm unsurlar da, kendisinde fazlasıyla mevcut olduğundan, bu kadar sevilmiş, halkın bu denli bağrına bastığı büyük bir oyuncu olmuştur Sadri Alışık. İnsanımız gibi konuşmayı bilmiş, sokak ağzını perdeye taşımıştır. Karşısındakine derdini ağdalı cümlelerle değil, açık yoldan, en tatlı mahalle argoları ile süsleyerek anlatmış, izleyicide “ben sizi oynuyorum” hissini yaşatmıştır. “Erkekler ağlamaz” kuralını o bozmuştur.
      Bir köşeye çekilip hıçkıra hıçkıra ağlamıştır. Çoğu zaman onunla beraber “o kadına”  âşık olup ağlamışızdır. Perdede oynamakta olanın film olduğunu bilsek dahi, perdeye: “boş ver be!” “bırak o kadını, ondan sana hayır yok!” diye gözyaşları içinde bağırmışızdır. Sebebi samimiyetidir. Gözümüzün içine baka baka konuşmasıdır. Sebebi tüm çerçevede titreyen dudaklarını, yaşlanan gözlerini, kederli yüzünü görmemizdir. Sinemamın en büyülü yanı, “yakın planlar”dır sebebi… Dünya sinemasının babası Chaplin’in dediği gibi: Tragedya yaşamın yakın plan çekimiyle filme alınması, komedya ise genel çekimidir. Yani daha anlaşılır dilde söyleyecek olursak: Hayat yakın planda trajik, genel planda komiktir…
     Yazımın başında dikkat çekmek istediğim unsur da, referansını Chaplin’in bu sözünden almaktadır bir bakıma. Sadri Alışık’tan bu denli etkilenmemizin sebebi, oynadığı her filmde bizim gözlerimizin içine içine bakmasıdır. Bu da ancak yakın planla olacağı için, onunla çalışan yönetmenlerin, onun önemli sahnelerinde tercih ettikleri plan hep yakın olmuştur. Çünkü mimikleri çok kuvvetlidir. Gözlerini kısıp, dudaklarını büktü mü hemen içimiz burkuluverir. Nedeni onun bizim yanımızda oturup, yüzümüze bakıp da derdini anlatıyor gibi olmasıdır. Perdeden çıkıp, bizimle sohbet etmesidir. Derdini bizimle anlatmasıdır. Ofsayt Osman’da “bu da mı gol değil be?” diye hâkime değil, bize sormaktadır. Serseri filminde arkadaşının cenazesine niye gitmediğini soran Kazım adlı arkadaşına cevabını, evine döndüğü zaman, aynada kendine bakıp da verir. Orada baktığı ayna değil, bizizdir…
      -Tüh… Dümenci herif… Öleceksin diye ödün patlıyor… Bütün numaran da bunu örtmek için zaten… Muslihittin iyi adamdı… Üç çocuğu, karısı, baldızı, kaynatası, arkadaşları vardı… Yalnız değildi… İyi kötü sevmiş, sevilmiş, ömrünü heder etmemişti… Ya… Anladın mı Kazım? Anladın mı anam babam kardeşim? Arkadaşım Kazım…

       Şimdi sizleri, Sadri Alışık’ın bizleri derinden etkileyen yakın planları ile baş başa bırakmak istiyorum. O ki kahkahalarla gülerken, birden hıçkıra hıçkıra ağlayan adam… O ki buğulu sesi ile bize seslenip, yaşlı gözleri ile bize bakan adam… O ki hüznü icap ettiği için değil, yaşaması gerektiği için yaşayan adam… Şarkıların ardındaki, hüzünlü adam…

Reklamlar

One response to “.::Yakın Planda Sadri Alışık: Şarkıların Ardındaki Hüzünlü Adam::..

  1. nur içinde yat canım abim…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s