.::Kadir Kök İle Kısa Bir Sohbet::

Kadir Kök

Kadir Kök: 1939-

2008’in kış aylarında kısa bir belgeselini hazırladığım ahşap ve bakır ustası Sedat (Özbek) amcamın atölyesinde oturuyordum. *Selçuk Sanat Evi adlı bu atölye, her şeyiyle bir bilgi ve huzur yuvası olduğundan, bir kere selam vermek için dahi uğradığımda, saatlerce oturup Sedat amcamla muhabbet ettiğimi bilirim. O gün, hazırlamış olduğum belgeselini kendisine –biraz gecikmeli de olsa- vermek için gelmiştim. DVD’yi, kapağında kendi resminin bulunduğu kutusunun içinde eline tutuşturunca, gözlerinin sevinçle parladığını görmüş, ondan daha çok mutlu olmuştum. Belgeseli hemen o an izlemek istediğinden “Gel seni bir yere götüreceğim” dedi. Nereye gideceğimizi sorduğumda “Meslektaşlarının yanına… Onlar da senin gibi sinemacı” diye ekledi ve atölyesinden çıkıp, aynı hanın içinde bulunan bahsettiği dükkana doğru yürümeye başladık.

Oradaki ilerimi hallettikten sonra hemen çıkmayı planladığımdan, ara ara kendisine çok fazla kalamayacağımı, gitmem gereken başka bir yer daha olduğunu hatırlatıyordum. Koridorlardan sonuncusunu döndüğümüzde, uzakta, iş yerinin önündeki sandalyesinde bacak bacak üstüne atmış, ayağında eski moda, yumurta topuk bir ayakkabı ile oturan sakallı bir adam gördüm. Hararetli bir tonda birisi ile sohbet ediyordu. İçimden kendisinin, muhtemelen  türkücülere, şöhret olmak isteyen zengin şirket sahiplerine ve toprak ağalarına film çeken, eksi moda bir yönetmen olduğunu geçirdim ve birazdan yaşanacak neşeli sohbet için kendimi hazırlamaya başladım. Çünkü bu tür işler üreten ağabeylerimle konuştuğumda, genellikle hep bir gırgır şamata olur, “falancanın filmi çok tuttu mesela”, “filanca bu filme çok para yatırdı ama havasını aldı”, “Aşkın Serzenişi adlı filmin afişini gördün mü bak?” tarzında cümlelerle geçen sohbetlere doyum olmazdı. Onlar da yaptıkları işin basitliğinin, kalitesizliğinin farkındaydılar ve ara ara bana “sen sevmezsin şimdi bunları biliyorum, bakma biz de para için çekiyoruz…” diyerek hem benim nabzımı ölçer hem de içlerini rahatlatır, sohbete devam ederlerdi. Lakin, biraz önce uzaktan gördüğüm adama yaklaştıkça, kendisini yavaş yavaş anımsamaya başladığımı hissettim. Ve birkaç adım sonra yanına vardığımda ayağa kalktı, “Merhaba kardeşim…” diyerek elini uzattı… Gülümsüyordu… Ben de birkaç saniye yüzüne gülümseyerek baktıktan sonra artık kesinlikle emindim… Bu adam, Türk Sineması’nın unutulmaz kavgacılarından Kadir Kök’ten başkası değildi… Yıllar su gibi akmış, yaşlanmıştı…

Kadir Kök2Kadir Kök3

“Siz” dedim… Anımsayamadığımı düşünerek “Sinemamızın kavgacılarından Kadir ağabeyin…” dedi… Hemen ellerinden öptüm ve tüm samimi duygularımı anlatmaya başladım. İçeri geçip oturmayı, birer çay içmeyi beklemeden başlamıştım cümlelerime. Onu ve arkadaşlarını ne kadar çok sevdiğimden ve önemsediğimden, sinemamızın gerçek emekçileri olduklarından, filmleri ile büyüğüme kadar kısa kısa her şeyden bahsediverdim. “Dur yahu, geç otur hele öyle konuşalım…” diyerek beni içeri davet etti. Duvarlar tam da tahmin ettiğim gibi 90 sonrası şöhret olmaya çalışan, birer İbrahim Tatlıses olmak için her şeylerini vermeye hazır türkücü filmlerinin afişleri ile donatılmıştı. Odadaki iki dolabın tüm raflarında eski Türk filmlerinin VHS kasetleri vardı. Kadir ağabeyciğim kısaca bana, burayı bir yazıhane olarak kullandıklarından, küçük şirketlerin tanıtım filmlerinin ve eskisi kadar popüler olmasa da halen sürmekte olan türkücü filmlerinin kurgularının burada yapıldığından -ek olarak bir de VHS kasetlerden aynı kalitede DVD’ye kayıt yapabildiklerinden- bahsetti. Yanında bir de bu teknik işlerle uğraşan arkadaşı vardı. Beni buraya getiren Sedat amcam tüm bu olup bitenlere çok şaşırmıştı. Çünkü kendisi Kadir Kök’ü tanımıyordu. Ben anlatınca anımsamaya, “Hay Allah yahu desene be…” deyip, konuştuklarımızı dikkatle dinlemeye başladı. Bir süre duvardaki afişlerden, VHS kasetlerden kısa kısa sohbetler ettik ve konuyu Yeşilçam’a getirdik. “Ben…” dedi… Cüneyt Arkın ile tam 20 sene bir fiil (sayısını kendi de bilmediğinden tahminde bulunuyor ve çok fazla film yaptıklarından ortaya çıkan sayı bir hayli fazla oluyor) 500 filmden başka Malkoçoğlu, Kara Murat, Battal Gazi, Tarkan gibi filmlerde oynadım… “. Söylediği rakamın fazla olduğunu bilse de, sinemamızın ne yazık ki adam akıllı bir arşivi olmadığından bu sayınının aksinin iddia edilemeyeceğini biliyordu. Cüneyt Arkın dahi bir yerde 300, bir yerde 400, bazen 700 küsür filmde oynadığını iddia ediyor, sinema izleyicileri de en aşağı 300 filmde “başrol” oynamış bir aktörün verdiği diğer rakamlara, elde kesin bir veri olmadığından, ihtimal dahilinde yaklaşıyordu. Çünkü yönetmen *Çetin İnanç, bir söyleşisinde, 70’li yıllarda, film şirketinin deposunda yer olmadığından, başka kopyaları olmadığı halde, çektiği bir çok filmi Sarayburnu’ndan denize döktüğünden bahsediyordu. Bu durum da hem Kadir Kök’ün, hem de Cüneyt Arkın’ın verdiği rakamları bir çırpıda silip atmamızı engelliyordu.

Kadir Kök4Kadir Kök5

Bir süre daha sinemamızdan bahsettikten sonra, kendisine para kazanıp kazanmadığını sordum. Bana “Çok olmasa da, elbette ki kazandık… Çünkü hayatımızı sürdürmek zorundaydık… Ama biz para kazanırken vefayı, sevgiyi, saygıyı, birbirimizi sahiplenmeyi hiç unutmadık… Mesela Cüneyt biliyorsun Cüneyt abi geçenlerde hastalandı (o günlerde Cüneyt Arkın boynundan bir ameliyat geçirmiş ve ortaya felç olduğundan, yoğun bakımda ölümle pençeleştiğine kadar yalan yanlış haberler atılmıştı. Şükürler olsun hastaneden o çok sevdiği karate figürlerini sergileyerek çıktı🙂 İlk biz gittik kavgacılar olarak. Süheyl (Eğriboz), İhsan (Gedik)… Gözleri doldu vallahi…” Onun da gözleri dolmuştu. Dayanamadım ve aniden (onları yavaş yavaş kaybettiğimizi bir kez daha idrak ederek) “Senin bir belgeselin çekilse ağabeyciğim… Hatta ben çeksem ne dersin?” dedim. Hiç ummadığım bir tepki verdi ve; “Aman diyeyim paşam… Ben o işlerde yokum… İstemem…” dedi. Bir an yüzüm asılsa da nedenini idrak etmem çok geçmedi. Kim bilir kaç tane benim gibi genç sinemacı yanına gelmiş, sırf hocalarının verdiği ödevi yerine getirebilmek için onun zamanını almış, röportaj yapmış, görüntülerini kaydetmişti ama hazırladığı söyleşiyi kendisine ne getirmişti, ne de bir televizyon kanalında yayınlanmıştı. Oysa adım gibi eminim ki, kayıt için kendisini ikna eden o genç sinemacı (!), bu çekeceği görüntünün kanallarda yayınlanacağından, bunun kendisi için reklam olacağından ballandıra ballandıra bahsetmişti. Diyecek çok sözüm var ama, şimdilik susuyor, sinemamızın emektarlarını, internetten indirilen bir fotoğraf karesi ya da bir gazete makalesi niyetine kullanmaya çalışanları şiddetle kınıyorum!!!

Sinemamızın emektarlarından Kadir Kök ile yaptığım bu ayaküstü sayılabilecek kısa söyleşiyi, yanımda taşıdığım fotoğraf makinem ile hareketli olarak da görüntüledim ama kendisinin rızasını almadan yayınlamayı doğru bulmuyorum. Ama eminim birkaç fotoğrafını kullanmamdan rahatsız olmayacaktır.

*Selçuk Sanat Evi ile ilgili ayrıntılı bilgi almak için: http://www.selcuksanatevi.com/

*Çetin İnanç: Jet Rejisör lakaplı, Türk Sineması’nın  en çok film çeken yönetmeni (149 film). Çektiği fantastik filmler ve 1982 yılında Cüneyt Arkın ile birlikte yaptığı Dünyayı Kurtaran Adam filmi ile 90’lı yılların ve günümüz gençliğinin -hatta birçok sinema eleştirmeninin- fazlasıyla dikkatini çekmiştir.

Kadir Kök6

Genseriko (Nam-ı diğer Lüzumsuz Adam)

16 responses to “.::Kadir Kök İle Kısa Bir Sohbet::

  1. merhaba kadir amcacim ben yegenin aydogan kök almanyadan nasilsin uzun zamandir görüsemedik seni cok özledim saygilar

  2. Aydoğan Bey merhabalar. Kadir Kök ile yalnızca bir söyleşi gerçekleştirebildik. Kendisi yazdığınız selamınızı göremez. Geçen seneye kadar Üsküdar’da bir pasajda küçük bir dükkanları vardı. Yakın zamanda baktığımda oradan taşındığını gördüm. Eğer bir gün rastlaşırsam selamınızı bizzat ben ileteceğim.

    Üçüncü Adam Yönetimi

  3. cok tesekür ederim saygilarimla

  4. kadir abi seninle tanistigim icin cok mutluyum .muhtesem beyazda tatildeyken adimi hemen ezberlemistin .tesekkur ederim. ben murat

  5. merhabalar ben duygu kadir kök benim annemın öz dayısı kendısıne ulaşamıyoruz eğer bize aracı olursanız çok seviniriz anneannem kendisini goremedği için çok üzgün 40 yılı aşkın süredir kendısıne ulaşmaya çalışıyoruz ama çabalarımız sonuç bulmadı eğer aracımız olursanız size minnattar kalırızz şimdiden çok teşekkür ederim..

    • numarasını aldım aramadım daha okulda gördüm bende akrabasıyım istersen sana veririm ulaşabilirsen bana.

    • kadir kök şuan hastanede vefat eden rol arkadaşının törenınde birden fenalasmıs ve suan felçli yazın bizim çiftlikte kalıyo seracılık yapıyo kışında okullarda tiyatroculuk yapıyo inşallah en yakın zamanda düzelir o bir baba gibidir ya dualarımız seninle

  6. Üçüncü Adam

    Merhabalar efendim. Kadir Kök ile üç buçuk sene önce karşılaştım ve yukarıdaki söyleşiyi gerçekleştirdim. Kendisi o sıralarda sıklıkla, kurgu işleri ile uğraşan birinin ofisine uğruyordu. Bir iki hafta sonra kendisini oralarda görmemeye başladım. Şu an itibariyle de bir bağlantım yok. Kurgu işleri ile uğraşan beyefendinin ofisine gidip, sizin için kendisine nasıl ulaşabileceğimi soracağım. En kısa zamanda görüşmek üzere. Saygılar.

  7. Bız ızmırde oldugumuz ıçın elımızdekı ımkanlar kısıtlı malesef :(..bunu bızım ıcın yaparsanız mınnet duyarız çok teşekkür ediyorum size..

  8. Üçüncü Adam

    İlk fırsatta bizzat ilgileneceğim efendim. Rica ederim. Erhan Tuncer

  9. Kadir Kök Dedem ile kardeş çocugu acaba duygu aydoğan halim tali yi tanıyormusunuz 😀 bide şuan nerede biligniz varmı ?

  10. Üçüncü Adam

    Kendisi şu sıra Adapazarı’nda bir arkadaşı ile yaşıyor diye duyum aldım. Cep telefonu kullanmıyor. Bu yüzden ancan arkadaşları vasıtasıyla ulaşılabiliyor kendisine. 🙂

  11. Sağolun daha bi bilgiye ulaşırsanız yazarsınız.

  12. kadir kök ile yüzyüze görüştüm okulumuza geldi tiyatro düzenlemek için.Okul müdür yardımcısından gidip numarasını aldım ve çıkarlerken kendısıyle konusma fırsatım oldu çok az bi süre olsada birdaha tiyatro için geldiklerinde uzun uzun konusurum.

  13. O telefon akradasının telefonuymus kendısı gercekten telefon kullanmıyormuş.ama aradım ve arkadaşı ynaımda olacak yarın dedi felan yani konuşurum tekrardan arayıp.

  14. kadir kök şuan hastanede vefat eden rol arkadaşının törenınde birden fenalasmıs ve suan felçli yazın bizim çiftlikte kalıyo seracılık yapıyo kışında okullarda tiyatroculuk yapıyo inşallah en yakın zamanda düzelir o bir baba gibidir ya dualarımız seninle

Bir Cevap Yazın

