.::Gönül Beyhan (1932)::.

Gönül Beyhan 1

“Gerçek adı Gönül Özkökleşen olan Gönül Beyhan 1932 yılında İstanbul’da doğdu. 1950’de Çamlıca Kız Lisesi’nde okurken güzellik yarışmasına katıldı. 1952’de ‘‘Kanlı Feryat’’ filmiyle sinemaya geçti. Bir süre tiyatro oyunculuğu yaptı. Beyhan, belirli bir dönemin en tutulan vamp kadınlarından biri oldu. Çoğunlukla bu tiplemesiyle filmlerde gözüktü. Fikret Hakan, Yılmaz Güney, Ahmet Mekin, Eşref Kolçak, Yılmaz Duru, Göksel Arsoy ve Hüseyin Peyda gibi Türk sinemasının büyük oyuncularıyla aynı filmde oynadı. Rol aldığı bazı filmler şunlar: Kaderin Mahkumu (1953), Sahildeki Kadın (1954), Kör Kuyu, Sazlı Damın Kahpesi (1957), Ağlarsa Anam Ağlar, Kahpe Zalim (1960), Başa Gelen Çekilir, Ölüm Film Çekiyor (1961), Yaban Gülü (1962), Kahpe (1963), Evcilik Oyunu (1964), Anadolu Kini (1970)”

Yukarıdaki kısa tanıtımdan sonra gelelim asıl meseleye;

Orta okuldan mezun olduğum senenin (2001) yaz aylarında –kulakları çınlasın- Salih adlı arkadaşımla, Üsküdar’ın Doğancılar parkında küçük bir tezgah açmış, soğuk su, ayran, ucuz kolye-bilezik satıp harçlığımızı çıkartıyorduk. Birkaç gün geçmeden benim aklıma, 20-30 tane bardak alıp, bir şişe su ile parkı dolaşmak ve arzu edenlere tanesi 100.000 liradan bardak başına su satmak fikri geldi. Hemen bardaklarımızı aldık ve ben parkı turlamaya başladım. Çok iyi para kazanıyorduk ve bir günde toptan aldığımız 2,5 litrelik suyun parasının hemen hemen iki katını çıkartıyorduk. Bir süre sonra yalnızca su ile gezmek yerine küçük bir leğene ayran kola da koyup, parkı sıklıkla turlamaya başladık. Sabit bir yerde oturarak kazandığımızın üç mislini kazanıyorduk.

İşte bu günlerden birinde, parkın aşağı kısmında çimlerde, zihinsel engelli bir kız ile yaşlı bir teyzenin oturduğunu gördüm. Teyze beni çağırdı ve iki tane ayran istedi. Ayranları sattım ve sonra işime devam ettim. Aradan birkaç gün geçtikten sonra teyze ve kızının sürekli aynı yerde oturduklarını görünce, düşkün vatandaşlarımızdan biri olduğunu düşünerek, sattığım ayranların –teyze her gün benden kesin ayran alıyordu- fiyatlarını düşürmeye, iyi para kazandığımız bazı günler hiç para almamaya başladım. Derken bir gün teyzenin başında bir kalabalık gördüm. Hızlıca koşup yanlarına gittim. Muhtemelen fenalaşmış ya da ölmüşlerdi ve insanlar hayretle birbirlerine bakıp bu yüzden konuşuyorlardı. Yanlarına vardığımda “Gönül Bayhan’mış!” “Bir dönemin çok önemli oyuncusu ya ben biliyorum…” “Ne filmlerini izledik ama!” cümlelerini duydum şaşkınlıktan bir süre bakakaldım. Hemen eve, halamın yanına koştum. Halam –bir tanem benim-, üniversiteye başlamadan önce, Türk Sineması’na, filmlerine ve oyuncularına dair ne kadar bilgim varsa, hepsinin en büyük kaynağıdır. Çok kez bir oyuncun yüzü aklıma gelmiş ama ismini çıkaramadığımdan evi aramış halama sormuşumdur “şu filmde oynayan kimdi hala diye?”. Anında cevabını almışımdır ve dünyalar benim olmuştur. İşte o gün de onun yanına koşup sordum, “Gönül Bayhan kim?” diye. “Aaa!” dedi halam, “bir dönemin vamp kadınlarından, ne de güzeldi ama… ne olmuş ölmüş mü?”. Bir yerden bir şey duyduğumu sanıyordu. Durumu anlatınca fazlasıyla üzüldü. Bense aldığım bilgiyle hemen yanına koştum ve heyecanla sordum;

“Siz Gönül Bayhan mısınız?”

Masmavi gözlerini bana dikip kibarca düzeltti;

“ “Beyhan” efendim… Gönül Beyhan…”

Sorulan diğer soruların da yarısında soyadını düzelterek başladı anlatmaya ve kısaca özetledi sinemada zirve yaptığı yıllarını ve düşüşünü. Bir zaman perişan bir haldeyken kendini toparlayan Mine Soley*’in sözünü hatırlattı; “Yağmur yağarken tası ters tuttuk…”

Talihsiz birkaç evlilikten sonra, kendilerine bakan son kişinin de kendisini terk ettiğini söyleyerek başladı ve zihinsel engelli kızını göstererek şöyle dedi; “Ben yakında ölürüm elbet, ama o ne olacak önemli olan o!” Bir hayli büyüktü kızı. Tahminen 27-28 yaşlarında vardı. Kim bu vicdansızlığı yapmıştı? Kim bu insanı –sinema sanatçısı olmasını bir yana bırakıyorum, bir insanı!- bu halde dışarı atar ve ardına bakmadan çekip giderdi? Elbette kendi hataları da vardı bunu kabul ediyordu ama sonuç ne olursa olsun böyle olmamalıydı.

Çok geçmeden Cüneyt Arkın geldi olay yerine. “Babacan” adlı bir program yapıyordu o sıralar. Ekibi ile geldi ve kendisiyle röportaj yapıp, sözler verdi. Ve de sözlerini yerine getirip durumu belediyenin bakım evlerine intikal ettirip Gönül Beyhan’ı bulunduğu durumdan kurtardı.

“37 yaşındaki Oben Ballı adlı özürlü kızıyla birlikte Üsküdar’daki evinde yeni yaşamına başlayan Gönül Beyhan, Üsküdar Belediyesi’ne, kendisine ve kızına sahip çıktığı için teşekkür etti. Son 2 yıl kirasını bir işadamının ödediği Küçükyalı’da bir evde oturduklarını, bu sürenin dolmasından sonra kirayı ödeyemediği için evden ayrılmak zorunda kaldıklarını ifade eden Bayhan, ‘‘Gidecek yerimiz olmadığı için Üsküdar Doğancılar Parkı’na geldik. Yaklaşık 1 hafta geceleri burada yıldızların altında yattık’ dedi”

Üstteki haber Gönül Beyhan’ın durumunu özetliyor kanaatindeyiz. Şimdi bir de kısaca Gönül Beyhan’ın sinema kariyerine değinelim.

Gönül Beyhan 2

Çamlıca Kız Lisesi’nde okurken katıldığı güzellik yarışmasında birinci gelmesi ardından sinema kariyerine Kanlı Feryat ile başladı. Keskin yüz hatları, masmavi gözleri ve düzgün fiziği ile 60’lı yılların en gözde vamp kadını oldu. Sinemalarda filmleri oynadığında erkekleri perişan ediyor, ulaşılması güç bir yıldız imajı ile film üstüne film çekiyordu. İlk filmleri haricinde –Cilalı İbo Tophane Gülü- her daim filmlerin Üçüncü Adamı olarak yer aldı ve çekici-kötü kadın karakterlerini başarıyla canlandırdı. Narin bedenine en uygun roller genellikle şarkıcı ve dansöz rolleri olarak düşünüldüğünden birçok filmde kendisini şarkı söylerken ve erotik dans figürleri sergilerken görmemiz mümkün.

Son tahlilde, erkeklerin aklını başından alan ve her defasında filmin sonunda cezasını çeken kötü kadınları oynayarak sinema kariyerini noktalayan Gönül Beyhan’a ekip olarak saygılarımızı ve sevgilerimizi gönderiyoruz.

Halen pırıl pırıl bakan mavi gözlerinin güzelliği dillere destan, huysuz ve tatlı kadına…

Filmografisi:

(önemli filmlerinden bazıları)

Kaderin Mahkumu (1953)

Sahildeki Kadın (1954)

Kör Kuyu (1954)

Sazlı Damın Kahpesi (1957)

Cilalı İbo Tophane Gülü (1969)

Ağlarsa Anam Ağlar (1960)

Kahpe Zalim (1960)

Başa Gelen Çekilir (1960)

Ölüm Film Çekiyor (1961)

Yaban Gülü (1962)

Kahpe (1963),

Evcilik Oyunu (1964),

Anadolu Kini (1970)

Yılanların Öcü (1985)

Suçlu Gençlik (1985)

Filmlerinden Bazılarının Afişleri ve Kareler:

4211
aliii
cilaliibotophaneglbv0
olum-film-cekiyor

gonul-beyhan-resima

*Mine Soley: Gönül Beyhan gibi bir dönemin vamp kadınlarından. Büyük yıkımlar yaşamış, kötü günlerinden Çiçek Taksi dizisindeki Perihan karakteri ile (2001-2003) kurtulmuş güzelliği dillere destan bir diğer bayan oyuncu.

*Ekip olarak katkılarımızı hiçbir zaman esirgemeyeceğimiz www.sinematurk.com adlı sitedeki Gönül Bayhan sayfası, tarafımızdan Gönül Beyhan olarak düzeltilmiş ve sayfadaki resimler “Üçüncü Adam” arşivinden eklenmiştir. Soyadının hep yanlış  bilinmesinden rahatsız olan Gönül Beyhan’a minnet borcumuzu ödemiş olmanın gururunu yaşıyoruz. Sinematürk’e ilgisinden ötürü teşekkürler!

.::Genseriko::.

Nam-ı Diğer “Lüzumsuz Adam”

13 responses to “.::Gönül Beyhan (1932)::.

  1. çok teşekkür ederim bu ilginiz için.Ben de bugünlerde onun durumunu araştırıyorum.ben 30 yasında yalnız yasıyan biriyim.eğer gönül hanım hayattaysa kendisine ulaşmak isterim.Türk sineması emekçisi bir sanatçının bunları yaşaması ne hazin.telefonumu vereyim eğer bilginiz olursa beni haberdar edebilirseniz çok sevinirim 0533 611 ** ** ,saygılarımı sunuyorum..

    • gönül hanım yaşıyor şu anda ankara nın çubuk ilçesinde huur evide kızı ile birlite kalıyor süleyman demirel huzur evi melihşah çubuk ankara

  2. Değerli yorumunuz için çok teşekkürler. Yakın zamanda aldığım bir bilgiye göre kendisi hala hayatta ve belediye tarafından bir huzur evine yerleştirilmiş. Yalnız ben onu yıllar evvel gördüğümde de durumu pek iyi olmadığından, sanırım şu sıralar yatağında tedavi görüyordur. Numaranızı kayıt altına aldık lakin burda yayınlamayı uygun bulmadık. Bir gelişme olursa, gerek mail gerekse telefon yolu ile size ulaşacağız. Savgılarımızla…

  3. gönül hanım ankara çubuk melikşah huzur evinde kalmaktadır. yataktan kalkamamakta olup bakıcılar tarafından beslenmektedir

  4. Verdiğiniz değerli bilgi için teşekkür ederiz.

  5. merhaba bir ankara nın bir köyünde huzur evinde el sanatları öğretmeni olarak görev yapmaktayım gönül bayhanı orda tanıdım şuanda yaşıyor o kadar güsel ve zarifki güzelliğine sadece yüzündeki kırışıklıklar gölgeliyor oben de aynı yerde huzur evinde altlı ustlu katlarda kalıyorlar rabbimm herkese hayırlı ömürler versin gercekten yasadıkları hıc kolay degıl şuanda yatalak ama edıgım gıbı hala zarıf birgun yolunuz düşerse mutlaka bu güsel kadını sanatcı kadını gormelısınz ve duasını almalısınız

  6. aydın yeşilyurt

    yukardaki yorum ve yazıları okudum.emeği geçenlere teşekkür ediyorum,Bu yazılar hangi tarihte yazıldı bilmiyorum.Ben de gönül beyhanının yaşayıp yaşamadığını merak edenlerdenim.saygılar

  7. Üçüncü Adam

    Aydın Bey merhabalar. Bir önceki okuduğunuz yorum 20 Temmuz 2011 tarihinde yazılmış. Bu da çok yakın bir tarih demek. Bizim de bildiğimiz kadarıyla sağlık durumu pek iyi olmasa da kendisi yaşıyor. İlginiz için teşekkür ederiz

  8. gönül beyhan dünyanın en güzel kalpli bir insanı 2000 yıllarında benim yanımda bir bucuk sene kaldı benim evimde üsküdarda sadece bana yük olmamak adına evi terk ettti aylarca dinlesem onu sohbettine doyum olmaz allah yardımcısı olsun inanın cok sevindim yaşadına en kısa zamanda onu görmeye gidicem

  9. Üçüncü Adam

    kendisine kapınızı açtığınız için size, insanlık adına ve sinemamız adına çok teşekkür ederiz. sağ olun, var olun efendim.

  10. onu bugün gördüm içim parçalandı. hayatını neler yaşadığını bilmiyordum öğrennce ona biraz daha yakın hissettim kendimi . tek söyleyebileceğim şey Allah yardımcısı olsun

  11. Lütfen herkes gelsin ve ziyaret etsin bakıma o kadar muhtaç ki sevgiye o kadar muhtaç ki önce den filmlerine baktınız şimdi gelin bir de bu haline bakın asıl şu anda hayranlarına ihtiyacı var ne olur bir kere gelin yanına sevginiz yeter

  12. Geri bildirim: .::Sinema Sanatçısı Gönül Beyhan Hayatını Kaybetti::. | Üçüncü Adam

Bir Cevap Yazın

